Over mij

Ik ben van 1956. Als kind wist ik niet wat ik leuker vond, cello spelen of naar de uitdragerij ‘tante Riet’ gaan in het oude Noorden van Rotterdam. Ik ging blindelings af op de valse etiketten in haar afgedankte violen.

 
Na mijn studie sociale geografie volgden interessante aanvullende studies kunstgeschiedenis, muziek en milieukunde. Maar ik leek niettemin te gaan behoren tot de ‘lost generation’ van de christelijke kabinetten Lubbers. Tot ik in 1989 mijn eerste instrument maakte, een altviool. Ik keek de kunst af van mijn vader – een amateurbouwer uit 1922 die dus al ouder is dan Stradivarius – en van professionals.

Hoeken (met inleg) van mijn altviool uit 1989.

Rond mijn veertigste koos ik definitief voor een eigen bedrijf: de firma Résonance. Dit woord, dat ‘weerklank’ betekent en ook als ‘opnieuw klinken’ kan worden opgevat, is de kern van mijn missies geworden. Zo vond ik uit hoe je liefdeloos gemaakte en behandelde instrumenten weer kan laten klinken als een Stradivarius. Ik maakte ook een 10-tal nieuwe strijkstokken, voor viool, cello en contrabas. De handvaardigheid kreeg ik onder de knie, maar het bleek onmogelijk van het gekochte pernambucohout topstokken te maken. Het belang van goed materiaal wordt weleens  onderschat, niet meer door mij.

kop van een cello strijkstok gemaakt door Eric Matser (ca. 2015).

Ik ging terug naar de violoncellen, de violen en de vioolmakers (meestal een vent).

image5

Links: August Guth in 1894

Rechts: Gerard von Brucken Fock in 1907

Boven: August Guth in 1894

Onder: Gerard von Brucken Fock in 1907

In 2012 zwenkte mijn interesse naar schilderijen. Ik kocht een zeegezicht van de vergeten Nederlandse componist Gerard von Brucken Fock, geboren in 1859, en kwam dus weer snel bij de muziek uit. Een kruispunt in mijn leven en een welkome nieuwe inspiratie! 
Ik werd onweerstaanbaar aangetrokken door een krankzinnig levensverhaal en de bijzondere composities van de man. Ik ontdekte zijn onuitgegeven Cellosonate uit 1884 in het Nederlands Muziek Instituut. De première van het stuk was in Zutphen, vervolgens uitvoeringen in Vlissingen, Dordrecht , Edinburgh en Amsterdam (tijdens Podium Witteman) en bijna in Tokio voor de Japanse keizer.

Zeegezicht, olieverf op paneel, gemaakt door Gerard von Brucken Fock (ca. 1920).

Eerste altvioolsonate 1886 (autograaf)

De Cellosonate van Von Brucken Fock bleek een unicum en het beste wat er in Nederland op dit gebied in Brahmsstijl is gecomponeerd. Het beeld kantelde: de componist is beter dan de schilder. Kort na mijn ontdekking van de Cellosonate besloot ik tot uitgave van de eerste Altvioolsonate uit 1886, ooit door een recensent een juweel genoemd. En inderdaad, ik viel van  mijn stoel toen ik de opname hoorde  op een dubbel-cd uit 2011 (documuziekproduktie).  De bladmuziek van deze sonate is nu verkrijgbaar bij Donemus. 

Eric en zijn 99-jarige vader in 2021, met zijn eersteling: De Hollandse Chopin. Strijkstokkenmaker Andreas Grüter op de achtergrond.

Ik bleef uiteraard mateloos gefascineerd door het ‘romantische’ leven van de diep-gelovige en weerbarstige man , die voor mij inmiddels ‘Geert’ heette. Na acht jaar onderzoek en schrijven presenteerde ik het boek De Hollandse Chopin – Componist en schilder Gerard von Brucken Fock 1859-1935. Dat gebeurde  op 20 november 2021 in een kerk aan de Diepenbrockstraat  in Amsterdam. Alphons Diepenbrock was de grootste rivaal van Von Brucken Fock. Hoe hij nu ineens van een Hollandse Brahms een Hollandse Chopin is geworden leest u in mijn boek.

Het zal nog wel even duren tot de muziek van Von Brucken Fock is doorgedrongen tot de officiële canon van de Nederlandse klassieke muziek of de hitlijst van radio 4. Intussen heb ik al een nieuw slachtoffer gevonden van mijn nieuwsgierigheid. Ik laat het over een tijdje weten via deze site. Maar ik laat mijn Von Brucken Fock-project natuurlijk niet schieten, dat is ‘once in a lifetime’!

Eric Matser

Résonance is in 1998 opgezet door Eric Matser en is inmiddels uitgegroeid tot de grootste verhuurder van violen en cello's in Amsterdam en omstreken.

Over Résonance

Résonance is in 1998 opgezet door Eric Matser en is inmiddels uitgegroeid tot de grootste verhuurder van violen en cello's in Amsterdam en omstreken.

Bekijk het verhaal van de Hollandse Chopin!

Benieuwd naar de 40 preludes for piano van Gerard von Brucken Fock?